4 tips voor intelligent koffieleuten

Geschreven door Janneke Broeksteeg op .

tekening koffie def1) Met een beetje koffie op werk je sneller en geconcentreerder. Cafeïne verbetert namelijk de werking van het geheugen en het concentratievermogen. Als je het effect van koffie optimaal wilt benutten, dan is timing essentieel. Cafeïne begint pas na een minuut of 20 tot 30 te werken. Bij ingewikkelde redeneer -of concentratietaken kan cafeïne prestaties juist verslechteren.

2) Combineer slim. Suiker versterkt het effect van cafeïne. Grapefruitsap zorgt voor een langere werking van cafeïne, en nicotine breekt cafeïne juist sneller af. 

3) Als je fris wakker wilt worden na een middagdutje, neem dan vlak van te voren een bakkie.

4) Neem het liefst verdeeld over de dag kleine hoeveelheden. Tussen 20 en 200 mg cafeïne per uur is de beste dosis als het om geheugen en concentratie gaat. Dat is ongeveer 1 kop koffie, 1 a 2 koppen thee, of 2 tot 3 glazen cola. Neem je in korte tijd veel cafeïne dan wordt concentreren juist moeilijker.

Bijsluiter: Sommige mensen zijn gevoelig voor cafeïne. Ze voelen zich opgejaagd, slapen slecht, krijgen hartkloppingen of maagklachten van koffie. Twee tot vier koppen koffie per dag geeft bij de meeste mensen geen problemen. Bij cafeïne is het niet zo dat je steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect zoals bij alcohol of drugs, je kunt wel last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Sommige mensen hebben in het weekend hoofdpijn doordat ze dan later, of minder koffie drinken dan op kantoor. Ontwenning kan zo’n 12-24 uur na de laatste shot beginnen.

Eric Barker bedankt!

                   
FOKKE SIMONSZSTRAAT 29 hs 
1017 TD AMSTERDAM

star


TEL. 0647186015