Minder sporten en ander servies kopen

Geschreven door Janneke Broeksteeg op .

 

tomatosoup 1024

Ongeveer zestig procent van de vrouwen doet ‘soms tot altijd’ aan de lijn. Veel crashdiëten (diëten met zo’n 1000 of minder calorieën per dag) beloven snelle en bovenal makkelijk te behalen resultaten. Wat er na de crash allemaal voor je in het verschiet ligt, kun je zien op amateuristische voor-en-na-foto’s van mensen die je voor gingen. Opvallend genoeg hebben alle geportretteerden na het dieet een chagrijnige blik en morsige joggingbroek ingewisseld voor een vrolijke lach en dito jurkje.

Misschien dat de korte termijn effecten in kilo’s gewichtsverlies van dergelijke diëten best indrukwekkend zijn, maar op langere termijn zijn de effecten (en dit geldt overigens niet alleen voor crashdiëten) op zijn zachts gezegd mager. In een studie waar lijners vier jaar lang gevolgd werden, was bijna de helft zwaarder na afloop van het dieet (Mann et al 2007). En dat krijgen we op de foto’s nooit te zien.

Een verklaring voor de tijdelijkheid van gewichtsverlies na een dieet is dat blijvend gewichtsverlies om een gedragsverandering vraagt. Niet één van vijf weken, maar een verandering die je langer dan de duur van een dieet volhoudt. Een gedragsverandering die nieuwe neuronenpaden in je hersenen baant, zodat gezonder eten en meer bewegen nieuwe automatismen worden.

In therapie kom ik het vaak tegen: mensen die denken dat het hen aan voldoende wilskracht ontbreekt om een dieet te volgen, om af te kunnen vallen of om hun ideale figuur te bereiken. Ik heb daar altijd een beetje moeite mee, omdat het niet klopt -daar kom ik zo op- en omdat je jezelf met die gedachte van de regen in de drup helpt. Eerst was je ontevreden over wat extra gewicht, na een streng dieet ben je ook nog eens ontevreden over hoe gedisciplineerd je bent. Regen, drup. Natuurlijk, we hebben niet allemaal evenveel wilskracht en discipline. Toch is wilskracht voor niemand een betrouwbare bron om het succes van een dieetpoging (of welke gedragsverandering dan ook) vanaf te laten hangen. Wilskracht is geen onuitputtelijke bron, integendeel het neemt af als je er eerder al wat van hebt gebruikt, net zoals een spier vermoeid raakt na inspanning (Baumeister en Tierney, 2011). Dat is precies waarom de meeste mensen het makkelijker vinden om verleidingen te weerstaan als ze zich goed en uitgerust voelen. Naar de sportschool gaan, een koekje afslaan, gezond koken voor jezelf, het kost na een lange dag allemaal meer moeite.

Hoe onlogisch het ook klinkt, minder sporten is soms effectiever om af te vallen dan meer. Ook dit zit ‘m in het opraken van wilskracht. Onderzoekers van de universiteit in Kopenhagen volgden zestig gezonde mannen met een beetje overgewicht. De proefpersonen probeerden in dertien weken af te vallen. Degenen die elke dag dertig minuten sportten, vielen gemiddeld 3,6 kilo af. De mannen die langer sportten (elke dag een uur, waarbij de intensiteit gelijk bleef) vielen slechts 2,7 kilo af. Wat